Met dank aan de Universiteit van Nederland kan ik vannacht lekker slapen. Want deze tips (youtube.com) helpen je gegarandeerd aan een goede nachtrust.

  • Installeer Flux voor een geel scherm (Windows/MacOS), filtert blauw licht wat dagritme verstoort (bron RIVM);
  • Kijk niet naar je scherm tot 30 minuten voor het slapen gaan (remt melatonine);
  • Sport tot 3 uur voor het slapen niet (verhoogt lichaamstemperatuur);
  • Drink tot 5 uur voor het slapen geen koffie (cafeïne wordt slecht afgebroken in het lichaam);

Bewegen is goéd

De aanbevolen duur is 9 uur per nacht voor studenten, met een minimum van 8 uur per dag. Snoozen is funest doordat je alweer snel terug in je remslaap valt; het verstoren van je remslaap leidt tot meer vermoeidheid. Het is makkelijker om ’s middags een power nap te doen (10-30min slapen) of om de nacht erna vroeger naar bed te gaan.

Sporten helpt om je fysiek te vermoeien. Heb je na een lange dag (zittend) werk geen zin om naar de sportschool te gaan, dan is dat volgens Erik Schreder (youtube.com) helemaal niet raar. Door het gebrek aan lichaamsbeweging komt de doorbloeding van je hersenen minder op gang en stimuleert dit de wil om activiteiten te ondernemen niet langer. Klinkt als een goed excuus om je pomodoro timer van zolder te halen.

Google Workspace Google Workspace Google Workspace prijzen Google Workspace migratie Google Workspace overstappen Google Workspace prijzen